Podrobný program výcviku

První modul: Práce s rodinným polem

Nalezení správného tempa a vztahového naladění je zásadní pro vytvoření bezpečného prostoru, v němž lze provádět hlubokou práci s kojenci a dětmi. Tento modul se zaměřuje na budování důvěry ve vztahovém poli rodiny a na rozvoj stabilních vnitřních zdrojů pro naslouchání dětem, které vyprávějí své příběhy. 

Účastníci se naučí:

  • Podporovat potřeby rodičů prostřednictvím adekvátní empatie.
  • Identifikovat prahy tolerance v rámci vztahového pole rodiny.
  • Vyjednávat svolení s rodiči a dětmi.
  • Hluboce naslouchat a cvičit se v tom, aby se “zdržovali role zachránce“.
  • Porozumět důsledkům nevyřešeného šoku a traumatu ve vztahu k bondingu a vztahové vazbě (kontinuum prospívání/usilování).
  • Identifikovat nálehovou porodní stranu.
  • Rozlišovat mezi „pláčem potřeb“ a „ pláčem vzpomínek“.

Druhý modul: Porodní problémy a diagnostické dovednosti při práci s dětmi

Fáze porodního procesu jsou obvykle definovány s ohledem na prožitky matky a obavy porodníka. Tento modul se zabývá porodem z pohledu dítěte a jeho uspořádáním do 4 odlišných fází, z nichž každá specificky ovlivňuje tělo i psychiku. 

Účastníci se naučí:

  • Rozpoznat fyzické porodní vzorce a řeč těla, kterou se miminka snaží sdělit své zážitky z porodu.
  • Podporovat porodní příběhy miminek prostřednictvím přesné empatie.
  • Pomáhat rodičům porozumět tomu, co jejich miminka vyjadřují, a podporovat uvolnění nevyřešeného šoku a traumatu v rodinném poli.
  • Porozumět vztahové dynamice mezi matkou a miminkem během porodu.
  • Identifikovat „zónu možností“, v níž může dojít k vyřešení porodního traumatu.
  • Rozvíjet dovednosti  “zrcadlení” pro zlepšení empatického vztahu s miminky.
  • Porozumět důsledkům nevyřešených porodních problémů v pozdějším životě.
  • Pracovat s porodními vzorci pomocí dotyku.

Třetí modul: Zásahy při porodu a jejich důsledky

Intervence při porodu se dělí na mechanické zásahy (např. kleště, vakuumextrakce a císařský řez) a chemické zásahy, jako je použití anestetik a látek na vyvolání porodu. Tyto intervence se podepisují na psychice dítěte a mají dlouhodobé následky. 

Účastníci se naučí:

  • Rozpoznat dopad porodnických intervencí.
  • Pomáhat rodičům rozpoznat, jak se tyto zásahy mohou projevit v chování jejich miminka, a vést je k tomu, aby své dítě podpořili v překonání daného sebe-omezujícího otisku.
  • Podporovat miminka pomocí technik „facilitovaného pohybu“, aby dokončila porodní procesy přerušené intervencemi.
  • Porozumět stylům rekapitulace, které se projevují v pozdějším životě a souvisejí s porodními vzorci a intervencemi.

Čtvrtý modul: Prenatální problematika a diagnostické dovednosti při práci s kojenci

Tradiční lékařské chápání vědomí jako biochemických a bioelektrických procesů v mozku omezilo chápání prenatálního života. Výzkumy v oblasti fetálního původu a pre a perinatální psychologie však ukazují, že prenatální život má obrovský vliv na naše vnímání sebe sama a okolního světa. Tento modul se zabývá tématem prenatálního vědomí v prvních týdnech života v děloze. 

Účastníci se naučí:

  • Rozpoznat formativní prenatální témata, která jsou vyjádřena řečí těla miminka.
  • Uvědomovat si buněčné zkušenosti vyjádřené na úrovni organismu.
  • Rozpoznat „syndrom ztraceného dvojčete“ a podpořit rodiny při uctění ztraceného dvojčete.
  • Podporovat prenatální příběhy dětí přesnou empatií.
  • Pracovat s prenatálním šokem v rámci vztahového pole rodiny.
  • Porozumět důsledkům nevyřešeného prenatálního traumatu v pozdějším životě.

Pátý modul: Pupeční vztah

Pupeční vztah mezi plodem a matkou ovlivňuje všechny následné vztahy, včetně vztahu mezi matkou a miminkem po porodu. Tento modul se zaměřuje na vztah plodu k pupeční šňůře a na tóny nálad a pocitů spojené s emocionálními stavy matky a vnějšími toxiny, na roli placenty a přestřižení pupeční šňůry při porodu. 

Účastníci se naučí:

  • Porozumět prenatální struktuře a funkci pupečníku.
  • Chápat fyziologické změny, k nimž dochází při přestřižení pupečníku při porodu.
  • Rozpoznávat prenatální dynamiku pupečníku působící ve vztahovém poli.
  • Palpovat a rozřešit pupečníkový šok související s předčasným přestřižením pupečníku.
  • Rozpoznat “syndrom prvního nádechu” a pracovat s ním.
  • Pomocí přesné empatie podporovat dynamiku pupečníku miminka.
  • Porozumět psychologickým a fyzickým důsledkům nevyřešených problémů s pupečníkem v pozdějším životě.

Šestý modul: Porod a další období

Tento modul se vrací k tématu porodu a zaměřuje se na specifické problémy a potíže vyplývající z nevyřešeného prenatálního a porodního traumatu. Důraz je kladen nejen na léčbu, ale i na podporu a vzdělávání rodičů, aby pochopili, co se může dít s jejich dětmi. Tento modul se věnuje způsobům, jak pomáhat rodičům rozpoznat jejich vlastní obtíže související s tímto obdobím, a jak je podpořit v jejich řešení.

Účastníci se naučí:

  • Pochopit význam období aktivního „pole dělohy“, které trvá až do 9 měsíců po porodu.
  • Prohloubit dovednosti naslouchání a přítomnosti, aby dokázali podpořit rodiče a děti v náročných stavech.
  • Rozpoznat styly dýchání a jejich vztah ke stresu (u dětí i rodičů).
  • Rozpoznat, jak mohou dřívější prenatální a porodní problémy narušovat kojení a bonding.
  • Rozvíjet pro rodiče hlubší zdroje, aby dokázali tolerovat pláč vzpomínek.
  • Pomáhat rodičům podporovat jejich děti během terapeutické práce i mimo ni.
  • Rozvíjet povědomí o vlastní sebepéči terapeutů.

Sedmý modul:  Bioenergie zdraví

Bioenergie zdraví, jak ji identifikoval kraniální osteopat Rollin Becker, je rytmická síla, která „začíná okamžikem početí a pokračuje až do posledního okamžiku smrti“. Tento modul zkoumá vztah mezi naší schopností projevovat bioenergii zdraví, autonomními stavy a kvalitou držení ve vztahovém poli. Zaměřuje se na předcházení obtížím a na podporu životní pohody, bondingu a vztahové vazby. 

Účastníci se seznámí s následujícími tématy:

  • Role embryonální biodynamiky při formování a udržování lidského systému.
  • Jak autonomní stavy buď narušují, nebo podporují vazbu a připoutání.
  • Polyvagální teorie a úloha „systému sociálního zapojení“.
  • Role “pancíře“ jako sebe-ochranné adaptace na stres u miminek.
  • Citlivá práce s očním kontaktem s dětmi.
  • Vztah mezi emocemi a zdravím v pozdějším věku.

Osmý modul: Přechody

Přechodné stavy v kojeneckém věku, dětství a dospívání jsou důležitými vývojovými kroky. Tento modul se zabývá některými specifickými fyziologickými a psychologickými problémy dětí a dospívajících a jejich vztahem k dřívějším prenatálním a porodním problémům. Nevyřešená traumata se znovu objevují v chování a zdravotních problémech a často je posiluje nedostatečné povědomí o raném původu obtíží. Pozornost je věnována také běžným obtížím a obavám v dětství. 

V tomto modulu se účastníci učí:

  • Pracovat se staršími dětmi a dospívajícími.
  • Identifikovat důležitá přechodová období v dětství a to, jak tato období znovu stimulují dřívější traumata.
  • Pomoci rodičům rozpoznat specifická prenatální a porodní témata, se kterými se jejich dítě může potýkat, a vyvinout strategie na jejich podporu.
  • Porozumět různým stylům bondingu a tomu, jak mohou souviset s prenatálními a perinatálními zkušenostmi.
  • Pochopit, jak mohou včasné intervence pomocí IBT přispět ke zdravému chování a emoční a fyzické pohodě v průběhu dětství, dospívání i dospělosti.

Zarezervujte si své místo
na Integrative Baby Therapy 

Zarezervujte si své místo
na Integrative Baby Therapy