Podrobný program výcviku
První modul: Práce s rodinným polem
Nalezení správného tempa a vztahového naladění je zásadní pro vytvoření bezpečného prostoru, v němž lze provádět hlubokou práci s kojenci a dětmi. Tento modul se zaměřuje na budování důvěry ve vztahovém poli rodiny a na rozvoj stabilních vnitřních zdrojů pro naslouchání dětem, které vyprávějí své příběhy.
Účastníci se naučí:
- Podporovat potřeby rodičů prostřednictvím adekvátní empatie.
- Identifikovat prahy tolerance v rámci vztahového pole rodiny.
- Vyjednávat svolení s rodiči a dětmi.
- Hluboce naslouchat a cvičit se v tom, aby se “zdržovali role zachránce“.
- Porozumět důsledkům nevyřešeného šoku a traumatu ve vztahu k bondingu a vztahové vazbě (kontinuum prospívání/usilování).
- Identifikovat nálehovou porodní stranu.
- Rozlišovat mezi „pláčem potřeb“ a „ pláčem vzpomínek“.
Druhý modul: Porodní problémy a diagnostické dovednosti při práci s dětmi
Fáze porodního procesu jsou obvykle definovány s ohledem na prožitky matky a obavy porodníka. Tento modul se zabývá porodem z pohledu dítěte a jeho uspořádáním do 4 odlišných fází, z nichž každá specificky ovlivňuje tělo i psychiku.
Účastníci se naučí:
- Rozpoznat fyzické porodní vzorce a řeč těla, kterou se miminka snaží sdělit své zážitky z porodu.
- Podporovat porodní příběhy miminek prostřednictvím přesné empatie.
- Pomáhat rodičům porozumět tomu, co jejich miminka vyjadřují, a podporovat uvolnění nevyřešeného šoku a traumatu v rodinném poli.
- Porozumět vztahové dynamice mezi matkou a miminkem během porodu.
- Identifikovat „zónu možností“, v níž může dojít k vyřešení porodního traumatu.
- Rozvíjet dovednosti “zrcadlení” pro zlepšení empatického vztahu s miminky.
- Porozumět důsledkům nevyřešených porodních problémů v pozdějším životě.
- Pracovat s porodními vzorci pomocí dotyku.
Třetí modul: Zásahy při porodu a jejich důsledky
Intervence při porodu se dělí na mechanické zásahy (např. kleště, vakuumextrakce a císařský řez) a chemické zásahy, jako je použití anestetik a látek na vyvolání porodu. Tyto intervence se podepisují na psychice dítěte a mají dlouhodobé následky.
Účastníci se naučí:
- Rozpoznat dopad porodnických intervencí.
- Pomáhat rodičům rozpoznat, jak se tyto zásahy mohou projevit v chování jejich miminka, a vést je k tomu, aby své dítě podpořili v překonání daného sebe-omezujícího otisku.
- Podporovat miminka pomocí technik „facilitovaného pohybu“, aby dokončila porodní procesy přerušené intervencemi.
- Porozumět stylům rekapitulace, které se projevují v pozdějším životě a souvisejí s porodními vzorci a intervencemi.
Čtvrtý modul: Prenatální problematika a diagnostické dovednosti při práci s kojenci
Tradiční lékařské chápání vědomí jako biochemických a bioelektrických procesů v mozku omezilo chápání prenatálního života. Výzkumy v oblasti fetálního původu a pre a perinatální psychologie však ukazují, že prenatální život má obrovský vliv na naše vnímání sebe sama a okolního světa. Tento modul se zabývá tématem prenatálního vědomí v prvních týdnech života v děloze.
Účastníci se naučí:
- Rozpoznat formativní prenatální témata, která jsou vyjádřena řečí těla miminka.
- Uvědomovat si buněčné zkušenosti vyjádřené na úrovni organismu.
- Rozpoznat „syndrom ztraceného dvojčete“ a podpořit rodiny při uctění ztraceného dvojčete.
- Podporovat prenatální příběhy dětí přesnou empatií.
- Pracovat s prenatálním šokem v rámci vztahového pole rodiny.
- Porozumět důsledkům nevyřešeného prenatálního traumatu v pozdějším životě.
Pátý modul: Pupeční vztah
Pupeční vztah mezi plodem a matkou ovlivňuje všechny následné vztahy, včetně vztahu mezi matkou a miminkem po porodu. Tento modul se zaměřuje na vztah plodu k pupeční šňůře a na tóny nálad a pocitů spojené s emocionálními stavy matky a vnějšími toxiny, na roli placenty a přestřižení pupeční šňůry při porodu.
Účastníci se naučí:
- Porozumět prenatální struktuře a funkci pupečníku.
- Chápat fyziologické změny, k nimž dochází při přestřižení pupečníku při porodu.
- Rozpoznávat prenatální dynamiku pupečníku působící ve vztahovém poli.
- Palpovat a rozřešit pupečníkový šok související s předčasným přestřižením pupečníku.
- Rozpoznat “syndrom prvního nádechu” a pracovat s ním.
- Pomocí přesné empatie podporovat dynamiku pupečníku miminka.
- Porozumět psychologickým a fyzickým důsledkům nevyřešených problémů s pupečníkem v pozdějším životě.
Šestý modul: Porod a další období
Tento modul se vrací k tématu porodu a zaměřuje se na specifické problémy a potíže vyplývající z nevyřešeného prenatálního a porodního traumatu. Důraz je kladen nejen na léčbu, ale i na podporu a vzdělávání rodičů, aby pochopili, co se může dít s jejich dětmi. Tento modul se věnuje způsobům, jak pomáhat rodičům rozpoznat jejich vlastní obtíže související s tímto obdobím, a jak je podpořit v jejich řešení.
Účastníci se naučí:
- Pochopit význam období aktivního „pole dělohy“, které trvá až do 9 měsíců po porodu.
- Prohloubit dovednosti naslouchání a přítomnosti, aby dokázali podpořit rodiče a děti v náročných stavech.
- Rozpoznat styly dýchání a jejich vztah ke stresu (u dětí i rodičů).
- Rozpoznat, jak mohou dřívější prenatální a porodní problémy narušovat kojení a bonding.
- Rozvíjet pro rodiče hlubší zdroje, aby dokázali tolerovat pláč vzpomínek.
- Pomáhat rodičům podporovat jejich děti během terapeutické práce i mimo ni.
- Rozvíjet povědomí o vlastní sebepéči terapeutů.
Sedmý modul: Bioenergie zdraví
Bioenergie zdraví, jak ji identifikoval kraniální osteopat Rollin Becker, je rytmická síla, která „začíná okamžikem početí a pokračuje až do posledního okamžiku smrti“. Tento modul zkoumá vztah mezi naší schopností projevovat bioenergii zdraví, autonomními stavy a kvalitou držení ve vztahovém poli. Zaměřuje se na předcházení obtížím a na podporu životní pohody, bondingu a vztahové vazby.
Účastníci se seznámí s následujícími tématy:
- Role embryonální biodynamiky při formování a udržování lidského systému.
- Jak autonomní stavy buď narušují, nebo podporují vazbu a připoutání.
- Polyvagální teorie a úloha „systému sociálního zapojení“.
- Role “pancíře“ jako sebe-ochranné adaptace na stres u miminek.
- Citlivá práce s očním kontaktem s dětmi.
- Vztah mezi emocemi a zdravím v pozdějším věku.
Osmý modul: Přechody
Přechodné stavy v kojeneckém věku, dětství a dospívání jsou důležitými vývojovými kroky. Tento modul se zabývá některými specifickými fyziologickými a psychologickými problémy dětí a dospívajících a jejich vztahem k dřívějším prenatálním a porodním problémům. Nevyřešená traumata se znovu objevují v chování a zdravotních problémech a často je posiluje nedostatečné povědomí o raném původu obtíží. Pozornost je věnována také běžným obtížím a obavám v dětství.
V tomto modulu se účastníci učí:
- Pracovat se staršími dětmi a dospívajícími.
- Identifikovat důležitá přechodová období v dětství a to, jak tato období znovu stimulují dřívější traumata.
- Pomoci rodičům rozpoznat specifická prenatální a porodní témata, se kterými se jejich dítě může potýkat, a vyvinout strategie na jejich podporu.
- Porozumět různým stylům bondingu a tomu, jak mohou souviset s prenatálními a perinatálními zkušenostmi.
- Pochopit, jak mohou včasné intervence pomocí IBT přispět ke zdravému chování a emoční a fyzické pohodě v průběhu dětství, dospívání i dospělosti.
Zarezervujte si své místo
na Integrative Baby Therapy
Zarezervujte si své místo
na Integrative Baby Therapy